Under en period har jag provat mig fram med olika koncept/recept för frukostflingor som håller magen i fint trim. Ja, jag kallar dem frukostflingor fastän jag oftast äter dem till lunch. Jag äter alltid en LCHF-frukost som i 9 fall av 10 består av Bacon med Ägg. Nu har jag tagit fram ett recept som fungerar. Toppen då vi som äter LCHF och säkert många andra behöver en flingblandning som förebygger trög mage. Superviktigt är dock att dricka tillräckligt med vatten då flingblandningen annars kan ge motsatt effekt.

Kikkis Frukostflingor

  • 2 dl hela linfrön
  • 2 dl psylliumfrön – ljust
  • 1 dl chia-frön
  • 1 dl skalade solrosfrön
  • 1 dl nyponskal

Endast 1 dl av solrosfrön och nyponskal då de innehåller mer kolhydrater!

Blandas väl och förvaras i burk – ställ burken mörkt och torrt. Strö frukostflingorna på filet, eller gör som jag blanda fil (jag kör med A-fil) och vispgrädde och strö flingorna över. Jag tar 2-3 msk flingor. Dels därför att för stora mängder linfrön inte är nyttigt, dels därför att psylliumfrön sväller och ger för stor mättnad. Toppar med några tranbär direkt från frysen. Tilltugg blir något som passar mig som äter LCHF: makrill, en tjock skiva falukorv eller någon liten kött-/fiskrest från gårdagens middag.

Smaklig måltid 🙂

Följ och gilla: