Okategoriserade

Hur du startar eget bokförlag enkelt

När du startar ett eget bokförlag så behöver du egentligen inte vara en författare själv.

Du kanske bara vill ge ut andras böcker och inte skriva själv detta är helt upp till dig själv. Vad du däremot behöver är ju en egen dator som du kan skriva allt text i. Då skulle jag välja Google doc ett verktyg som är moln baserad. Jag känner till två kvinnor som en gång skulle skriva ihop en bok om någon kanin för att ge ut som en barnbok. De hade skrivit ihop under 1 års tid båda två och sedan blev datorn stulen. Detta är risken med att bara spara på sin dator allt därför rekommenderar jag Google doc som ett mycket bra alternativ.

Prins Harry är känd så när han gav ut sin bok behövde han inte tänka mycket utan andra sköter allt åt honom. För er andra som inte är födda kungliga kan ni läsa nedan alla tips!

Prins Harry Den andre

Allt du behöver är en dator oavsett vad det är du ska göra. Dessa saker behöver du först tänka på

  • Vilken bolagsform du ska ha och även här kan du ordna detta genom din dator och internet. Dvs ta kontakt med bolagsverket enkelt och logga in med bank ID.
  • Affärsidé innebär syfte och inriktning även detta skriver du i din dator och då kan det vara med modbus för att alltid försäkra dig om att du alltid kan han en dator fungerar.
  • Affärsplan som skiljer sig från affärsidén även om affärsidén ingår här så ingår även lokal, vilka är dina konkurrenter. Själv bryr jag mig aldrig om konkurrenter utan tänker alltid utanför boxen för jag har ingen box. Även budget och startkapital ingår i detta. Detta med affärsplan behöver du om du ska ansöka om starta eget bidrag från arbetsförmedlingen.
  • Marknadsundersökning behövs dina böcker?
  • Du behöver FA skatt sedel och moms och detta ansöker du minst 2 veckor innan du startar ditt företag.
  • Bestämd dig hur du ska bokföra 1) kontantmetoden eller 2) fakturametoden om du omsätter mer än 3 miljoner kronor. Du behöver lära dig att bokföra eller anlita en revisor.
  • Du behöver ett företagskonto redan från början. Du behöver ett bankgiro konto och företags Swish. Bankgiro är för de som ska fakturera dvs du ska fakturera dina kunder.
  • Gå alltid med i a-kassan
  • Ska du bara ge ut ljudböcker så är det enklare då behöver du inte beställa några tryck saker. Du kanske behöver flyers, bokbord och andra saker. Även visitkort och kontorsmaterial ingår här. Samt olika program tex microsoft prenumerera på det och skriva detta på företaget. Åter har vi dator här som man är beroende av.
  • Företagslogga
  • Sociala medier skaffa konton som instagram, Facebook, hemsida så att folk verkligen hittar dig.
  • Du behöver bestämma vilket tryckeri du ska jobba med. Här behöver du tänka på distribution och lagerhylla eller print on demand.